sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Cairns, sykloni vol. 2

Snorklausreissun keskeytymisen aiheuttaman hienoisen pettymyksen jälkeen palasimme torstai-iltana hotellille, johon sukellusfirma oli tehnyt meille jo valmiiksi varauksen.

Seuraavana aamuna heräsimme kerrossiivoojan koputukseen. Meille ojennettiin oven raosta paperi, jossa oli syklonivaroitus sekä toimintaohjeet syklonin varalle. En ole koskaan kokenut trooppista hirmumyrskyä, joten hieman jännitti. Ruokaa piti hamstrata, samoin vettä ja pattereita, joten lähdimme täydentämään varastoa ja hakemaan sukellusfirmasta hyvitystä. Tyypit siellä olivat laskeneet hyvityksen mielestäni reilusti ja saimme hyvityksen suoraan Visalle. Vaikka pääsin vain kerran snorklaamaan ja sekin oli hieman hankalaa rankan aallokon vuoksi, kokonaisuutena jäi ihan hyvä fiilis. Kokemus sekin! Ehkä tulevaisuudessa sitten uudelleen. :)

Yllättäen kaupassa oli muitakin ihmisiä täydentämässä varastoaan! Esimerkiksi leipähyllyt ammottivat tyhjyyttään. Saimme kuitenkin jotain naposteltavaa mukaan, joten nälkää ei tarvinnut kärsiä. Syklonin takia kaikki kaupat olivat lauantain kiinni ja perjantainakin sulkeutuvat aikasemmin. Useat reissaajat lähtivät Cairnsista syklonia pakoon, mutta olimme villejä ja pelottomia ja päätimme jäädä.

Syklonieväät eli käytännössä aamupala, lounas ja illallinen.

Sykloni itsessään oli uutisten mukaan todella hurja mutta pienikokoinen, merellä tuulet puhalsivat jopa 300 km/h. Lisäksi hirmumyrskyt ovat merellä todella arvaamattomia, joten jos sykloni olisi vaihtanut suuntaa, olisimme voineet jäädä suoraan syklonin alle! Sykloni iski kuitenkin maalle paljon Cairnsia pohjoisempana ja heikkeni huomattavasti. Tuulet puhalsivat tuolloin siltikin 80-100 km/h ja vesisateet olivat rankkoja.

Sykloni Ita Nasan ilmakuvassa

Alla hieman videokuvaa syklonin vaikutuksista Cairnsissa hotellin ovelta kuvattuna, kun itse keskipiste oli monen kymmenen kilometrin päässä.



Vaikka pelkäsimmekin syklonin vaikutuksia ja odotimme mahdollista evakuointikäskyä, pääsimme vähällä. Muutaman päivän jouduimme istumaan hotellihuoneessa. Onneksi sähköt sekä vesi toimivat normaalisti, joten viihdytimme itseämme katselemalla vuorotellen uutisia sekä elokuvia ja nukkumalla paljon. Muutamaan otteeseen kävimme hotellin respassa kyselemässä mahdollisia ohjeita, mutta henkilökunta rauhoitteli, että heillä on kaikki hoidossa. Meille jopa hieman lupailtiin, että sunnuntaina olisimme päässeet tekemään jotain, mutta kaikki tiet Cairnsin ympärillä olivatkin tulvineet, joten hengasimme sunnuntain hotellin uima-altaalla nauttien auringosta. Pääsimme kuitenkin ulos syömään!

Miekkakalaa!

- Minna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti