perjantai 9. tammikuuta 2015

Sydney part 2.

Seuraavana aamuna ihastelimme hostellilla pääsisäänkäynnin arkeologisia kaivauksia ja löydöksiä The Rocksin alueelta.





Tämän jälkeen päätimme ottaa lautan Manly beachille.




Äärettömän söpö VW-kiska!

Manly Beachin rantabulevardi.

Palattuamme alkuillasta lautalla takaisin Sydneyn Darling Harbouriin päätimme tarkistaa IMAX-teatterin illan leffatarjonnan. 



Ostimme netistä liput Amazing Spiderman 2 3D esitykseen!!


Alkutekstit.

Leffa itsessään oli luokkaa OK, mutta elokuvakokemuksena kyseinen näytös oli mieleenpainuva. Äänet, erikoistehosteet, 3D, maailman suurin leffascreen.. Nämä puhuvat varmaan puolestani! Nukkumatti ei meinannut löytää meikäläistä, koska olin niin fiilareissa kokemuksesta.. :-)

Lopulta koitti aamu ja se ei ollutkaan mikä tahansa aamu vaan suuresti juhlittu Anzac päivä. Päivä alkoi paraatilla, jossa säkkipillit soivat ja sotilaat marssivat muistellen ja kunnioittaen Australian ja Uuden-Seelannin yhteisjoukoista koottujen armeijakunnan saavutuksia ensimmäisessä maailmansodassa. Päivä on Wikipedian mukaan Australian kenties merkittävin kansallinen juhlapäivä.






Sateisesta päivästä huolimatta kaupunki oli täynnä ihmisiä. Erikoisjärjestelyjä - katuja suljettu paraatin takia, sotaveteraaneja armeijan juhlavaatteissa kunniamerkit rinnassa, hilpeitä nuoria juhlijoita pitkin katujen terasseja yms. Juhlapäivää ei voinut olla huomaamatta. 

Jouduimme jättämään juhlallisuudet osaltamme ja palata hostellille pakkaaksemme rinkkamme, koska seuraavaksi suuntaisimme kohti Bondi Beachia!

Legendaarinen Bondi beach.


Meille niin tuttuun tapaan heitimme rinkat huoneeseen ja lähdimme heti rannalle :-)


Sää ei kuitenkaan meitä hemmotellut vaan kolea tuuli sai meidät viettämään vain vajaan tunnin rannalla surffareita ihaillen kunnes oli pakko luovuttaa ja lähteä suihkuun hostellille. 

Maisema Bondi beach YHA:n katolta kohti Tamaraman rantaa.

Käytyämme Bondin keskustassa illemmalla syömässä palasimme hostellille. Kysyimme respasta vinkkejä huomiselle, mutta vinkit olivat vähissä tai oikeastaan rajoittuivat hyvin pitkälti Sydneyn puolelle. Katsoimme leffaa hostellin sängyssä relaten ja päätimme aamulla lähteä takaisin Sydneyyn bussilla, koska siellä sitä tekemistä ja nähtävää tosiaan vielä riittäisi. Omatuntokaan ei tästä kolkutellut kerta sää oli pilvinen ja kolea! 



Sateisen aamupäivän ratoksi päätimme käydä satamasta löytyvässä nykytaiteen museossa - Museum of Contemporary Art Australiassa. Museokäynti oli ilmainen.
Kuvia museosta:





Rankan kulttuuriosion päätteeksi nautimme kahvit ja leivokset Guylian suklaakonvehtivalmistajan kahvilassa. 

Kierreltyämme Darling Harbourin satamaa sekä mm. Harbourside Shopping Centreä alkoi nälkä kurisemaan ja päätimme valita ruokapaikaksi ravintolan, jonka ulkoterassilta voisimme ihailla Anzac Dayn ilotulituksia! 






Oli aika huikeata päättää Sydneyn osuus näihin kuviin ja tunnelmiin!
Aamulla lennämme Uuteen-Seelantiin..
















perjantai 25. heinäkuuta 2014

Sydney part 1.

Saavuimme Sydneyyn aamuvarhaisella yöbussilla. Heti hostelliin kirjautumisen jälkeen ihmettelimme hostellin kattoterassilla upeita maisemia. Sydneyssä oli ihanan lämmin ja aurinkoinen päivä. Ensimmäiset yöt viettäisimme Sydney YHA Harbour -hostellissa, joka sijaitsi aivan satamassa nähtävyyksien vieressä The Rocks -nimisellä historiallisella kaupunkialueella.

Harbour bridge.

Oopperatalo.


Uni alkoi kuitenkin innokkaiden matkaajien luomia painamaan ja päätimme mennä päiväunille. Neljän hengen huoneemme muut asukkaat olivat kaupungilla joten saimme hyvin nukuttua. Nukuimme ehkä vähän liiankin hyvin ja herättyämme alkoi jo ilta hämärtää. Päätimme lähteä iltakävelylle ihmettelemään kaupunkia ja löytämään ruokapaikkaa.



Sattumalta löysimme aivan hostellin läheisyydessä sijaitsevan matkailijoiden infon, josta kumpikin valitsi pitkistä esitetiskeistä mielenkiintoisia esitteitä. Näiden esitteiden perusteella selvittäisimme seuraavien päivien agendaa :-)

The Rocks illalla.



Ensimmäisenä iltana söimme oopperatalon perinteikkäässä The Opera Kitchenissä. Joimme tietysti myös iltateet ravintolan terassilla :-)

Ravintola sijaitsi siis aivan oopperatalon vieressä ja illan konsertin jälkeen konserttivieraat kävelivät pois oopperasta ravintolan ohi. Osa jäi satamassa sijaitseville terasseille yömyssyille tai ruokailemaan. Hienoja asuja ja juhlavaa pukeutumista oli hauska seurata iltateetä nauttiessa.

Saavuttuamme takaisin hostellille oli kummatkin huonekaverimmekin palanneet kaupungilta. Tyttöjen dormi-huoneemme kanssamme jakoivat sairaanhoitajan ammattia Sydneyssä opiskeleva australialaisrouva sekä tsekkiläinen maailmanmatkaaja. Juttelimme yömyöhään heidän kanssaan vaihtaen matkakokemuksia ja 'must-see'-vinkkejä Sydneystä. Niitähän riitti! Sydneyssä koimme tekemisen ähkyä ja valinnat olisivat hankalia, koska tarjolla oli niin paljon kaikkea kivaa. Onneksi viettäisimme Sydneyssä 5 päivää! 

Pancakes!

Aamulla suuntasimme hostellin keittiöön paistamaan ilmaisia pannukakkuja! Nam! :-)

Lisukkeena vaahterasiirappia ja sokeria!!

Aamupalaa syötyämme päätimme lähteä kohti Darling Harbourin satama-aluetta. Darling Harbourissa olisi paljon nähtävää ja tekemistä.
Vannoutuneina eläinystävinä menisimme tietenkin ensimmäisenä Sea Worldiin!

Kuvia Sea Worldista:






Ostaessamme lippuja Sea Worldin lippuluukulta hankimme samalla pääsyn syöttämään pikkukaloja (ja vähän isompiakin)..  

Minna fiilistelee kalojen syöttämistä!


Veneen pohja oli lasia, joten näimme kaikki kalaset myös sitä kautta.



Sea World oli iso ja hieno. Sen päätteeksi menimme Madame Tussauds vahakabinettiin, joka sijaitsi aivan Sea Worldin vieressä. Lippuja näihin kahteen myytiin paketteina muutaman muun Darlingissa sijaitsevan nähtävyyden lisäksi. Lippupaketeista meitä kiinnosti Sea World + Madame Tussauds, joten sinne tiemme vei seuraavaksi!


Justin Bieber.

Audrey Hepburn.

Einsteinit.

 <3 Leonardo DiCaprio.


Darling Harbour oli ihana satama-alue, jossa oli niin paljon nähtävää ja tekemistä. Allekirjoittanut (Erica) ihastui täysin tähän paikkaan. Tarjolla oli ylläolevien viihdytysten lisäksi mm. merimuseota ja useita eripituisia risteilyitä kauniissa Sydneyn saaristossa, ihania terassiravintoloita, kauppakeskus, leffateatteri yms yms.

Merimuseo.

Tästä kohteesta tuli muutamia kuvia otettua :-)

Kuin myös tästä.

Ylläoleva kuva on otettu risteilyaluksesta. Eli kuten arvaatte, seuraavaksi lähdimme muutaman tunnin iltaristeilylle :-)




Risteilulaiva pysähteli matkan varrella useassa laiturissa, joten kyydistä pystyi hyppäämään pois tai takaisin kyytiin miten vain halusi. 


Risteily päättyi jälleen niin kauniiseen auringonlaskuun..




Risteilyn jälkeen söimme illallisen Darlingissa ja kävimme pyörähtämässä Harbourside Shopping Centressä, jossa eksyimme keilaamaan.


Erica teki 4 kaatoa peräkkäin!!

Pelasimme myös muutamat pelit biljardia :-)