maanantai 31. maaliskuuta 2014

Beijing Olympic Park, Summer Palace ja Temple of Heaven

Pekingissä kiersimme niin monta huikeaa nähtävyyttä, että niitä täytyi hieman sulatella. Tämä kirjoitus on siis 'ainiinjoosielläkinkäytiin'-tyyppinen :-D

Pekingin neljäntenä päivänä pääsimme kiertämään Pekingin 2008 kesäolympialaisten kisa-aluetta.


Kisa-alueen rakennukset oli suunniteltu Feng Shui ajatuksella sisältäen mm. neliöitä ja pyöreitä muotoja.


Alue oli itsessään melko autio ja Kelly kertoi, että vain osaa kisa-areenoista saavat paikalliset käyttää. Esimerkiksi Water Cuben 1/3 osa on julkisena uimahallina.
Alueella oli totuttuun tapaan poliiseja sekä vartijoita joka nurkalla. Itse puistoalueelle pääsi ilman sisäänmaksua, mutta kisa-areenoille ei päässyt sisään.

 Dragon building.



Kelly kertoi, että viranomaiset ovat harkinneet Water Cuben uudelleenimeämistä Michael Phelps areenaksi hänen voitettua 8 olympiakultaa kisoissa.

Water Cube

Bird' s Nest

Saatuamme kuvat räpsittyä siirryimme autolla kohti Summer Palacea. Kuten nimikin viittaa oli palatsialue keisarien kesänviettopaikka. Alue oli kaikenkaikkiaan upea, niinkuin niin monet muutkin kiertämämme Pekingin nähtävyydet.



Lohikäärme kuvaa keisaria ja feenix-lintu keisarinnaa




Yli 700 metriä pitkä katettu käytävä rakennuksilta rantaan.  Käytävän jokaisessa puukappaleessa oli oma maalauksensa.

 Keisarinnan marmorilaiva, jolla hän matkusti Kielletystä kaupungista kesäpalatsiin.

Hankkijat!

Tällä botskilla pääsimme ajelulle järven yli

Kiertäessämme aluetta Kelly kertoi keisareista ja erityisesti yhdeksännen keisarin Xianfengin vaimosta Empress Dowager Cixistä, jota yleisemmin kutsutaan Dragon Ladyksi. Summer Palace oli hänen lempipaikkansa.


Keisari Xianfengin kuoltua heidän 5-vuotiaasta pojastaan tuli 10. keisari, joka nimellisesti hallitsi Kiinaa 20-vuotiaaksi asti kunnes menehtyi isorokkoon. Todellisuudessa Kiinaa kuitenkin hallitsi nuoren keisarin erittäin vaikutusvaltainen äiti Dragon Lady. Lady valitsi seuraavaksi 11. keisariksi 3-vuotiaan sisarenpoikansa Guangxun, jota Ladyn oli myös helppo ohjata oman tahtonsa mukaisesti.
Dragon Lady kuoli vuonna 1908. Keisari Guangxu kuoli päivää ennen Ladya. Tämä johti epäilyihin, että Lady olisi myrkyttänyt keisarin. Tämä oli pitkään Kiinassa legenda. Vuonna 2008 tehty tutkimus tukee oletusta, että keisari myrkytettiin arsenikilla, mutta todisteita Ladyn syyllisyydestä ei ole kyetty löytämään.

Dragon lady piti itseään uudelleensyntyneenä Buddhana. Hän rakennutti kesäpalatsin kukkulalle temppelin, jossa häntä voitiin palvoa ja rukoilla. Dragon lady oli myös hieman turhamainen ja pröystäilevä, hän esimerkiksi vessassa käydessään käytti silkkiä. Kiinalaiset eivät erityisemmin pidä hänestä, eikä Kelly vienyt meitä Dragon Ladyn asuinpalatsiin kierroksellamme.

Seuraavaksi porhalsimme 1400-luvun alussa rakennettuun Temple of Heaveniin, jossa Ming- ja Qing-dynastioiden keisarit kävivät kaksi kertaa vuodessa palvomassa ja rukoilemassa jumalilta hyvää satoa. Temppelin alue on Unescon maailmanperintö -kohde.

Temppelissä ei palvottu varsinaisesti erityisiä jumalia vaan aurinkoa, kuuta ja maata hyvän sadon toivossa. Palvontaseremonian suoritti keisari ja se tuli tehdä tarkan kaavan mukaan ja pienenkin poikkeaman seremoniassa uskottiin tuovan huonoa onnea seuraavalle vuodelle koko maalle. Rahvaalla ei ollut asiaa temppeliin, vaan paikka oli ainoastaan keisarille ja hänen seurueelle. Numero 9, joka oli keisarikunnan onnennumero, toistui temppelin alueella useasti.

Taivaan alttari.

Kohta, jossa keisarin tuli suorittaa seremonian uhraamisrituaalit.


Talvitemppeli. Alunperin rakennuksen katon värit olivat sininen (taivas), keltainen (keisari) ja vihreä (kansa), mutta myöhemmin koko katto maalattiin kuvaamaan taivaallista rakennusta.


-Erica ja Minna

perjantai 28. maaliskuuta 2014

Filippiinit

Tänään saavuimme Filippiineille. Täällä on kuumaa ja kosteaa.

Lensimme aamulennolla Pekingistä Hong Kongin kautta Cebuun, jossa olimme perillä iltaseitsemältä. Taksin saaminen kentällä oli pienoinen show: keltaiset taksit, jotka ovat lentokentän omia takseja, ottavat maksun mittarin mukaan ja jono niihin oli älytön. Huikkaamalla kuitenkin univormupukuiselle, pääsimme jonoon, josta saisimme taksin nopeasti. Hintakin oli ennalta määrätty. Matkalla tuli vastaan kaikennäköisiä menopelejä, jännempiä kuitenkin Cebun (?) omat bussit eli pakettiautoista tuunatut avomalliset minibussit. Busseja oli tuunattu kaikennäköisiksi, oli poppivehkeitä, maalauksia ja teippauksia. Liikennekaaokseen ehdimme onneksi tottua Pekingissä!

Kirjauduimme Cebu Grand hotelliin, jossa olemme yhden yön ja aamulla lähdemme kohti pientä Malapascuan saarta. Hotelli on budjettitason paikka, mutta huoneet ovat aika isot ja hyvin varusteltuja. Paitsi wifi toimii ainoastaan lattialla oven vieressä, jossa tämäkin postaus on kirjoitettu. :-)

Cebusta lähdemme siis aamupalan jälkeen bussilla pohjoiseen Mayan satamaan, josta otamme lautan saarelle. Saarella majoitumme allaolevassa paikassa ja siellä olemme 4.4. saakka, jonka jälkeen lennämme Hong Kongiin muutamaksi päiväksi ennen siirtymää Australiaan! :-)

http://malapascua.net

Sielläkään ei ole varmuutta nettiyhteyksistä, mutta yritämme parhaamme päivittää tapahtumia :-)

-Erica ja Minna

Kiinan muuri

"Who has not climbed The Great Wall is not a true man!"
Tänään pääsimme valloittamaan Kiinan Muurin! Meidät kuljetettiin autolla Mutianyu:un, josta lähdimme talsimaan kohti Muuria. Matkalla jouduimme taas kokemaan kiinalaisen liikenteen vaaroja. Matkantekomme keskeytyi, koska 1 kuorma-auto ja 4 henkilöautoa olivat ajaneet aamuruuhkassa ketjukolarin.
Saavuttuamme perille, meille ehdotettiin kaapelivaunukyytiä ylös, koska tulisimme kävelemään paljon jo muutenkin Muuria pitkin. Samalla ostimme liput alastuloa varten. Ajelisimme kelkkaränniä pitkin alas!
Jo matka ylös Muurille oli aika jännittävä...





Mutta alastulo vasta olikin huippua!


Kuvat puhuvat puolestaan. Katso Muuri kuvat.










Kävimme myös tutustumassa Ming Dynastian keisareiden hautakammioihin sekä kiersimme niihin liittävän näyttelyn.





Jasmiinipuu ^^

Seuraavaksi tämänpäiväinen oppaamme Duan Ran aka 'Kelly' vei meidät tutustumaan kuparitehtaaseen sekä heidän myymäläänsä. 
Liian pitkä ja kuuma kofeiiniton päivä kostautui illalla pääkipuna joten lääkitsimme sitä kunnon kahvilla Starbuckissa. Eilen illalla hotellin baarissa tilaamamme latet olivat käytännössä triplaespressot. Tästä johtuen yöunet olivat viimekin yönä varsin vähäiset ja katkonaiset.

People's Republic of China

Koska Kiinassa on kiellettyä  surffailla vaarallisilla ja haitallisilla sivustoilla kuten facebook tai blogger, päivitykset Kiinasta tulevat Filippiinien Cebun puolelta. Ja kyllä - olisimme voineet käyttää esimerkiksi proxyä, mutta muutaman päivän takia emme jaksaneet nähdä vaivaa.

Peking. Ensikosketus oli iso, sekava ja saasteinen. Toisaalta Peking on myös todella siisti, helppo ja kovin pysäyttävä. Kun lentokentältä astui ulos, ilma oli sakea ja silmät kuivuivat välittömästi. Kaikkialla haisee palaneelle ja ihmiset rykii ja räkii kaikkialle. Lämpömittari näyttää päivisin reippaasti päälle 20 astetta, joka on vuodenaikaan nähden normaalia hieman korkeampi.

Saavuimme Pekingiin maanantaiaamuna klo 8:00. Lentokentällä meitä vastassa oli itsensä englanninnimellään esitellyt Terry.

Kuva oppaastamme Terrystä Taivaallisen Rauhan aukiolta.


Terryn järjestelmällä autokyydillä saavuimme Jade hotelliin, jossa yövymme 4 yötä. Aamuruhkassa istuessa hän kertoi yleisesti Kiinasta, Pekingistä, valuutasta ja käytännön asioista, kuten liikenteen kaoottisuudesta sekä varoitti taskuvarkaista.

Kiinan FBI ja CIA HQ.

Yölennon aikana emme saaneet juurikaan nukuttua, joten painuimme samantien sänkyyn uinumaan. Noustuamme 8 tunnin mittaisilta päiväunilta painuimme kartta kädessä ulos ja löysimmekin läheltä vilkkaan ostoskadun. Törmäsimme kauppakeskuksessa Starbucksiin, jossa nautimme iltapäiväkahvit. Jatkoimme kaupungin tutkimista ja eksyimme kapealle kujalle, jossa oli myyntikojuja vieri vieressä. Myynnissä oli kaikennäköistä rihkamaa sekä erikoista syötävää, kuten käärmeitä, torakoita, mereneläviä, ankkaa ja hedelmiä vartaissa. Emme kuitenkaan uskaltaneet maistaa mitään, koska kulinaristiset makunystyrämme vioittuisivat moisista herkuista. Tai ruuansulatuksemme.




Ilmeisesti kujalla suu ammollaan ihmettelettevät länsimaalaiset turistit herättivät pienessä kiinalaismiehessä huomion, sillä kujalta kadulle siirtyessä huomasimme, että yksi sellainen seurasi meitä jatkuvasti mongertaen kiinaa yksikseen. Kiinalainen oli siististi pukeutunut jakkupukuun, mutta käytös oli hieman erikoista. Useiden väistöliikkeiden jälkeen karistimme perässähiihtäjän kannoiltamme. Ruokapaikaksi valikoitui paikallinen ravintola hotellin läheltä. Takaisin hotellihuoneeseen päästyämme koitimme helpottaa ähkyä ja parantaa unenlaatua vihreällä teellä. Yön aikana kärsimme kuitenkin ummetuksesta ja unettomuudesta ja nukuttuamme muutaman tunnin valvoimme aamuun.



Unettoman yön jälkeen nautimme ehkä tähän astisen elämämme köyhimmän aamupalan (joka oli vielä köyhempi kuin Minnan kokemus aamupalasta Kuubassa!!) jonka jälkeen lähdimme Terryn kanssa Taivaallisen Rauhan aukiolle. Siellä saimme kokea kiinalaisen epäjärjestyksen ja kaaoksen luissa ja ytimissä jonottaessa turvatarkastukseen. Kymmenet kiihtyneet ja kiivastuneet kiinalaiset eläkeläisturistiryhmät mätsäävine ryhmälippiksineen tuskin malttoivat odottaa omaa vuoroaan. Aukiolla oli satoja poliiseja pyssyineen ja pamppuineen. Kommunistista ilosanomaa levittivät myös isot screenit ja kaiuttimet.





Me ja Mao!

Kuvia Taivaallisen Rauhan aukiolta. ^^


Aukiolta lähdimme kohti Kiellettyä Kaupunkia, jonka kiersimme kokonaan Terryn kertoessa rakennusten ja keisarien historiasta. Älyttömän mielenkiintoinen ja ainutkertainen paikka.








Kävimme myös tuolla korkealla! ^^

Kiinassa olimme kuin julkkiksia. Kaikkialla meistä otettiin kuvia, tuijotettiin ja kuiskuteltiin.

Paikalliset eläkeläisryhmät, joita kutsuimme nimellä "Hankkijat".

Kielletyn kaupungin jälkeen pääsimme ajelulle riksalla Hutong-nimiselle asuinalueelle, jossa on suojeltuja perinteiseen kiinalaiseen tapaan rakennettuja taloja.





Riksat vaihdoimme hieman päräyttävämpään menopeliin, kun kuski porhalsi paikalle kimaltelevalla glittermaalatulla Audilla, joka oli sisustettu ripauksella amerikkalaista unelmaa.






Lounaan jälkeen otimme rennosti. Huomenna kutsuu the Great Wall!