perjantai 25. heinäkuuta 2014

Sydney part 1.

Saavuimme Sydneyyn aamuvarhaisella yöbussilla. Heti hostelliin kirjautumisen jälkeen ihmettelimme hostellin kattoterassilla upeita maisemia. Sydneyssä oli ihanan lämmin ja aurinkoinen päivä. Ensimmäiset yöt viettäisimme Sydney YHA Harbour -hostellissa, joka sijaitsi aivan satamassa nähtävyyksien vieressä The Rocks -nimisellä historiallisella kaupunkialueella.

Harbour bridge.

Oopperatalo.


Uni alkoi kuitenkin innokkaiden matkaajien luomia painamaan ja päätimme mennä päiväunille. Neljän hengen huoneemme muut asukkaat olivat kaupungilla joten saimme hyvin nukuttua. Nukuimme ehkä vähän liiankin hyvin ja herättyämme alkoi jo ilta hämärtää. Päätimme lähteä iltakävelylle ihmettelemään kaupunkia ja löytämään ruokapaikkaa.



Sattumalta löysimme aivan hostellin läheisyydessä sijaitsevan matkailijoiden infon, josta kumpikin valitsi pitkistä esitetiskeistä mielenkiintoisia esitteitä. Näiden esitteiden perusteella selvittäisimme seuraavien päivien agendaa :-)

The Rocks illalla.



Ensimmäisenä iltana söimme oopperatalon perinteikkäässä The Opera Kitchenissä. Joimme tietysti myös iltateet ravintolan terassilla :-)

Ravintola sijaitsi siis aivan oopperatalon vieressä ja illan konsertin jälkeen konserttivieraat kävelivät pois oopperasta ravintolan ohi. Osa jäi satamassa sijaitseville terasseille yömyssyille tai ruokailemaan. Hienoja asuja ja juhlavaa pukeutumista oli hauska seurata iltateetä nauttiessa.

Saavuttuamme takaisin hostellille oli kummatkin huonekaverimmekin palanneet kaupungilta. Tyttöjen dormi-huoneemme kanssamme jakoivat sairaanhoitajan ammattia Sydneyssä opiskeleva australialaisrouva sekä tsekkiläinen maailmanmatkaaja. Juttelimme yömyöhään heidän kanssaan vaihtaen matkakokemuksia ja 'must-see'-vinkkejä Sydneystä. Niitähän riitti! Sydneyssä koimme tekemisen ähkyä ja valinnat olisivat hankalia, koska tarjolla oli niin paljon kaikkea kivaa. Onneksi viettäisimme Sydneyssä 5 päivää! 

Pancakes!

Aamulla suuntasimme hostellin keittiöön paistamaan ilmaisia pannukakkuja! Nam! :-)

Lisukkeena vaahterasiirappia ja sokeria!!

Aamupalaa syötyämme päätimme lähteä kohti Darling Harbourin satama-aluetta. Darling Harbourissa olisi paljon nähtävää ja tekemistä.
Vannoutuneina eläinystävinä menisimme tietenkin ensimmäisenä Sea Worldiin!

Kuvia Sea Worldista:






Ostaessamme lippuja Sea Worldin lippuluukulta hankimme samalla pääsyn syöttämään pikkukaloja (ja vähän isompiakin)..  

Minna fiilistelee kalojen syöttämistä!


Veneen pohja oli lasia, joten näimme kaikki kalaset myös sitä kautta.



Sea World oli iso ja hieno. Sen päätteeksi menimme Madame Tussauds vahakabinettiin, joka sijaitsi aivan Sea Worldin vieressä. Lippuja näihin kahteen myytiin paketteina muutaman muun Darlingissa sijaitsevan nähtävyyden lisäksi. Lippupaketeista meitä kiinnosti Sea World + Madame Tussauds, joten sinne tiemme vei seuraavaksi!


Justin Bieber.

Audrey Hepburn.

Einsteinit.

 <3 Leonardo DiCaprio.


Darling Harbour oli ihana satama-alue, jossa oli niin paljon nähtävää ja tekemistä. Allekirjoittanut (Erica) ihastui täysin tähän paikkaan. Tarjolla oli ylläolevien viihdytysten lisäksi mm. merimuseota ja useita eripituisia risteilyitä kauniissa Sydneyn saaristossa, ihania terassiravintoloita, kauppakeskus, leffateatteri yms yms.

Merimuseo.

Tästä kohteesta tuli muutamia kuvia otettua :-)

Kuin myös tästä.

Ylläoleva kuva on otettu risteilyaluksesta. Eli kuten arvaatte, seuraavaksi lähdimme muutaman tunnin iltaristeilylle :-)




Risteilulaiva pysähteli matkan varrella useassa laiturissa, joten kyydistä pystyi hyppäämään pois tai takaisin kyytiin miten vain halusi. 


Risteily päättyi jälleen niin kauniiseen auringonlaskuun..




Risteilyn jälkeen söimme illallisen Darlingissa ja kävimme pyörähtämässä Harbourside Shopping Centressä, jossa eksyimme keilaamaan.


Erica teki 4 kaatoa peräkkäin!!

Pelasimme myös muutamat pelit biljardia :-)

keskiviikko 18. kesäkuuta 2014

... Paljon on vielä tulossa!

Tänään tulee täyteen kuukausi kotiinpaluusta! Hengissä siis olemme :-) Täytyy myöntää, että loppumatkasta alkoi tapahtumaan niin paljon huikeita juttuja liukuhihnavauhtia, että jäi blogin kirjoittelu vähemmälle. 

Nyt kun olemme palanneet ja ennen kaikkea palautuneet matkasta, voimme iloisin ja tyytyväisin mielin muistella upeaa matkaamme ja sulatella kaikkea näkemäämme. 

Älä siis huoli, aiomme todellakin kirjoittaa blogiimme kaikki loputkin kohteemme. Onhan 'edessä' vielä , Sydney, Uusi-Seelanti ja USA. Jatkoa siis seuraa! 

Pysythän matkassa mukana! :-) 


keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Gold Coast - Surfers Paradise, Byron Bay & Port Macquarie

Surfers Paradise

Brisbanesta lähdimme kohti Surfers Paradisea Australian Greyhound bussilla. Olimme ostaneet MiniTraveller bussipassin, jolla sai omaan tahtiin matkustaa Brisbanesta Sydneyyn. Lentomme Sydneystä lähtisi 27. päivä, tarkempia suunnitelmia stopeista emme olleet tehneet.

Valitsimme Surfersin ensimmäiseksi stopiksi nimensä takia :-)
Surfersilla majoituimme Backpackers-nimisessä hostellissa. Hostelli oli itsessään ihan ok, mukavan siitä teki kanssamatkustajiin tutustuminen sekä ensimmäisenä iltana hostellin järjestämä The Backpackers Big Night Out, jonne tietysti lähdimme mukaan! 

Pari kuvaa Surfersilta:




Kuvat hostellin läheltä olevalta Wharf Roadin rannalta ^^

Kaupunki jatkui rannalle..? Ei ihan, vaikka siltä saattoi vaikuttaa.

Muutaman vierailemamme klubin leima & ranneke.

Surfersilla vietimme 2 mukavaa päivää loikoillen rannalla, joiden jälkeen päätimme ottaa bussin Byron Bayhin. 

Byron Bay

Byronin valitsimme seuraavaksi stopiksi rennon hippimaineensa sekä Erican kovasti odottamien kauniiden auringonnousujen - ja laskujen takia. Tämä kaikki oli koettava kirjaimellisesti hinnalla millä hyvänsä, koska Byronissa oli käynnissä Blues festivaalit. Majoituksen saaminen oli tämän takia kovin hankalaa ja kallista. 
Päädyimme varaamaan jäljellä olleen King Suiten Byron Bay Beach hotellista yhdeksi yöksi.

Kuva sviitimme parvekkeelta.

Greyhoundilla pöräytimme perille alkuillasta, joten Erica kiirehti heti hotelliin kirjautumisen jälkeen rannalle ottamaan auringonlaskusta kuvia.. :-)

Alla Erican ottamia kuvia auringonlaskusta:





Byron Bayssa eksyimme ensimmäisenä iltana syömään ravintolaan nimeltä Byron Bay Fresh. Ihastuimme siihen niin kovasti, että söimme kaikki 3 ateriaamme (illallinen, aamupala, illallinen) Byronissa tässä ravintolassa!! 

Kuvia annoksista: 

Illallisen alkupalat..


.. Ja pääruoat!

Jälkiruoasta ei valitettavasti ole kuvaa. Nautimme todella herkullista mustikkajuustokakkua jopa kahteen otteeseen (myös seuraavana iltana), mutta kuvaa tästä herkusta emme ehtineet ottaa! :-D

Ruoka Freshissä oli vai. jotain niin kovin herkullista. Mahtavia maku-yhdistelmiä ja nimensä mukaisesti raikasta ja tuoretta! Suosittelemme lämpimästi! 

Seuraavana aamuna heräsimme klo. 04:30, pakkasimme reppuun vesipullot, puimme päällemme mukavat lenkkivaatteet sekä vaelluskengät. Lähdimme reippaasti kävelemään kohti Byron Bayn majakkaa nähdäksemme auringonnousun sekä Minnan kovasti odottamat delfiinit.

Erican ottamia kuvia auringonnoususta:







Auringon noustua jatkoimme kävellen matkaamme kohti Australian itäisintä kohtaa.




Käveltyämme majakalta takaisin kaupungille päätimme mennä syömään aamupalaa mihin muuallekaan kuin Freshiin! 
Aamupala: täydelliset uppomunat, paistettuja portobello sieniä hapanleivän päällä, avocadoa, pestoa sekä fetajuustoa ja muita herkkuja.. Mitä muuta voi ihminen enää kaivata??


Minnan valitsema vieläkin terveellisempi aamupala eli tuoreita marjoja, jogurttia sekä mysliä + muffinssi.

Ravitsevan ja überterveellisen aamun päätteeksi lähdimme rannalle!




Byron Bay oli mukavan rento kaupunki, jossa oli ainakin 1 aivan ihana ravintola, monia kivoja vaate- ja sisustuskauppoja sekä ihana ranta ja majakka! 
Byronista lähdimme yöbussilla kohti Port Macquirieta.

Port Macquarie

Yöbussi saapui perille aamuvarhaisella emmekä saaneet hostellista huonetta ennen kymmentä. Saimme heittäytyä hostellin sohville torkkumaan siksi aikaa. 
Saatuamme huoneen, kävimme suihkussa ja lähdimme kävellen etsimään sopivaa aamiaispaikkaa. Se osoittautuikin vaikeaksi tehtäväksi, mutta mukavan paikallisrouvan avulla saimme mahaamme aamupalaa. 


Pääranta, jonne päädyimme aamiaisen jälkeen torkkumaan. Torkut jäivät kuitenkin lyhyiksi, koska ranta oli todella tuulinen.

Tultuamme takaisin hostellille otimme rennosti surffaillen ilmaisella Wifillä koko illan!! :-D

Hieman kuvia hostellista, joka oli varsin persoonallisesti sisustettu:




Tyttöjen dormi.

Seuraavana aamuna lähdimme hostellin nuoren saksalaistyöntekijän matkassa ilmaiselle surffitunnille toiselle rannalle siinä toivossa, ettei se olisi yhtä tuulinen kuin pääranta. Päätimme kuitenkin olla surffaamatta ja (jälleen kerran) vain nauttia auringosta ihanalla Flynns beachilla.



Minnaa hieman seikkailututti ja käveli Rocky Beachille, joka oli nimensä mukaisesti varsin kivinen.

Tuota polkua pitkin Minna tuli alas.



Erica päätti jäädä rannalle ja Minna lähti hostellin kyydillä tutustumaan koala sairaalaan. 

Erican päivä:
Loikoiltuani pari tuntia Flynns beachillä ja tutkiskeltuani karttaa, muistin Valliriutalla tutustumieni ranskalaistyttöjen maininneen Portin ihanan Shelly beachin. Flynns beachistä seuraava ranta olisi Nobbys beach eikä Shellykään olisi siitä enää kaukana. Päätin lähteä kävelemään rantaa pitkin tutustuen vastaan tuleviin rantoihin. 
Muutamia kuvia matkasta: 





Nobbys beach oli kivikkoinen, mutta todella kaunis. Suosittu koiraranta.



Kalastajia!


Shellys beach^^ 
Rannalla oli todella leveä hiekkaosuus, pieni aalloton laguuni sekä rannan läheisyydessä sademetsä, jonka lintujen viserryksen kuuli rannalle asti.

Shelly beachin jälkeen lähdin kohti sisämaata tarkoituksena kävellä takaisin hostellille. 'Eksyin' kuitenkin parin kilometrin pituiselle sademetsä-kävelylle, jossa sain lähemmin kuunnella sademetsän lintujen viserrystä.

Minnan päivä:
Port Macquariessa on maailman ainut koalasairaala, johon tuodaan loukkaantuneita koalia ja hoidetaan sellaisia tapauksia, joita ei enää voi palauttaa luontoon. Näistä esimerkkinä on Barry-koala, jonka nimesin Skolioosi-Barryksi sairautensa takia. Sattuipa niin sopivasti, että ehdin katsomaan koalien syöttämistä, kun sairaalan vapaaehtoiset kertoivat hieman sairaalasta ja koalista yleensä.



Barry menossa päiväunille ruuan jälkeen.


 Sairaalassa oli myös pieniä orpoja koalia, jotka odottivat vapautusta luontoon.


 Pehmo-koala!

Koalasairaalan jälkeen päätin jatkaa eläinteemalla ja lähdin etsimään läheisen joen varrelta lepakoita. Löytyihän niitä.



Löytyi myös kauniita maisemia. Ja itikoita.


Lepakot Australiassa ovat järkyttävän kokoisia ja pitävät järkyttävää ääntä. Oli hieman pelottavaakin kävellä satojen lepakoiden alla, jotka juuri olivat heräilemässä yöuniltaan.