Tämän jälkeen päätimme ottaa lautan Manly beachille.
Palattuamme alkuillasta lautalla takaisin Sydneyn Darling Harbouriin päätimme tarkistaa IMAX-teatterin illan leffatarjonnan.
Ostimme netistä liput Amazing Spiderman 2 3D esitykseen!!
Alkutekstit.
Leffa itsessään oli luokkaa OK, mutta elokuvakokemuksena kyseinen näytös oli mieleenpainuva. Äänet, erikoistehosteet, 3D, maailman suurin leffascreen.. Nämä puhuvat varmaan puolestani! Nukkumatti ei meinannut löytää meikäläistä, koska olin niin fiilareissa kokemuksesta.. :-)
Lopulta koitti aamu ja se ei ollutkaan mikä tahansa aamu vaan suuresti juhlittu Anzac päivä. Päivä alkoi paraatilla, jossa säkkipillit soivat ja sotilaat marssivat muistellen ja kunnioittaen Australian ja Uuden-Seelannin yhteisjoukoista koottujen armeijakunnan saavutuksia ensimmäisessä maailmansodassa. Päivä on Wikipedian mukaan Australian kenties merkittävin kansallinen juhlapäivä.
Sateisesta päivästä huolimatta kaupunki oli täynnä ihmisiä. Erikoisjärjestelyjä - katuja suljettu paraatin takia, sotaveteraaneja armeijan juhlavaatteissa kunniamerkit rinnassa, hilpeitä nuoria juhlijoita pitkin katujen terasseja yms. Juhlapäivää ei voinut olla huomaamatta.
Jouduimme jättämään juhlallisuudet osaltamme ja palata hostellille pakkaaksemme rinkkamme, koska seuraavaksi suuntaisimme kohti Bondi Beachia!
Meille niin tuttuun tapaan heitimme rinkat huoneeseen ja lähdimme heti rannalle :-)
Sää ei kuitenkaan meitä hemmotellut vaan kolea tuuli sai meidät viettämään vain vajaan tunnin rannalla surffareita ihaillen kunnes oli pakko luovuttaa ja lähteä suihkuun hostellille.
Käytyämme Bondin keskustassa illemmalla syömässä palasimme hostellille. Kysyimme respasta vinkkejä huomiselle, mutta vinkit olivat vähissä tai oikeastaan rajoittuivat hyvin pitkälti Sydneyn puolelle. Katsoimme leffaa hostellin sängyssä relaten ja päätimme aamulla lähteä takaisin Sydneyyn bussilla, koska siellä sitä tekemistä ja nähtävää tosiaan vielä riittäisi. Omatuntokaan ei tästä kolkutellut kerta sää oli pilvinen ja kolea!
Sateisen aamupäivän ratoksi päätimme käydä satamasta löytyvässä nykytaiteen museossa - Museum of Contemporary Art Australiassa. Museokäynti oli ilmainen.
Kuvia museosta:
Rankan kulttuuriosion päätteeksi nautimme kahvit ja leivokset Guylian suklaakonvehtivalmistajan kahvilassa.
Kierreltyämme Darling Harbourin satamaa sekä mm. Harbourside Shopping Centreä alkoi nälkä kurisemaan ja päätimme valita ruokapaikaksi ravintolan, jonka ulkoterassilta voisimme ihailla Anzac Dayn ilotulituksia!
Oli aika huikeata päättää Sydneyn osuus näihin kuviin ja tunnelmiin!
Aamulla lennämme Uuteen-Seelantiin..































Ei kommentteja:
Lähetä kommentti