maanantai 17. maaliskuuta 2014

Suunnittelusta ja toteutuksesta


Enää vajaa viikko! OMG! Tästä on niin pitkään jo puhuttu! Vaikeaa uskoa, että lähtö lähenee :-)


Suunnittelu
Koko kuvio sai alkunsa viime keväänä kun haaveilin lähteväni 2014 aikana muutamaksi viikoksi jonnekin kauas, missä on lämmintä ja aurinkoa ja kaikkea muuta ihanaa.

Esiin nousi kysymys uskaltaisinko lähteä yksin? Pitäähän pidemmällä reissulla olla matkaseuraa. Työkaverini heittämästä puolittaisesta vitsistä/vinkistä (?) päädyin kysymään Minnalta : 'Lähdetkö ens' keväänä mun kaa jonnekin lämpimään muutamaksi viikoksi?' Ja Minna vastasi heti : 'JOO!!' :-D

Jatkettuamme keskustelua huomasimme heti, että ajatuksemme mahdollisista kohteista kohtasivat. Heiteltyämme ideoita hetken totesimme, että valinnan vaikeushan tässä iskee.
Jenkit ja Aussit, siitä lähdimme liikkeelle. Samalla vaivallahan voisi käydä myös Uudessa-Seelannissa.
Ja joo no, miksei jonkin ihanan kohteen Aasiastakin voisi lisätä reitille? (esim. Filippiinit, Vietnam tai Singapore).
Minna halusi myös Kiinaan. Lista vain jatkui ja jatkui...

Alkuun oli ajatuksena olla rinkka selässä 5-7 viikkoa. Tähän saimme myös töistä hyväksynnän, joten aloimme tosissamme suunnitella unelmiemme matkaa!
Ehtisimmekö tehdä matkan maailman ympäri muutamassa viikossa?


Toteutus
Matkamme varattaisiin Kilroyn avustuksella. Tästä olimme heti samaa mieltä. Olisi liian iso pala varailla lentoja ja majoituksia itse ja yrittää pitää näin kaikki palapelin palat omissa hatarissa käsissämme..
Laitoimme sähköpostitse pyynnön saada heiltä avustusta matkan suunnitteluun ja varausten tekemiseen. Hanna niminen tyyppi vastasi, että onnistuu! Tapaisimme muutaman viikon päästä Kilroyn Helsingin toimistolla Kaivokadulla. Sitä ennen meidän tulisi listata ylös kohteita, joissa haluamme käydä.
Listasimme seuraavat kohteet:
- Dubai
- Disney World Florida
- San Fransisco
- Filippiinit
- Sydney
- Uusi-Seelanti
- Peking.

Kilroylla tapasimme Hannan aka Handen, joka otti matkasuunnitelmamme hoitoonsa. Meillä kolmella 'klikkasi' heti ja ensitapaamisen jälkeen koko matkamme reitti oli jo suunniteltu ja taputeltu! Handen kanssa kasasimme reittimme kokoon parissa tunnissa ja olimme Minnan kanssa enemmän kuin innoissamme lopputuloksesta!! Dubai tippui heti listalta pois, mutta saimme tilalle useita muita upeita kohteita.
Jatkoimme yhdessä suunnittelua pitkin kesää aina myöhäiseen syksyyn asti kunnes Hande kertoi siirtyvänsä muihin hommiin ja meidän varausta alkaisikin Kilroylta hoitaa Joku Toinen. Reissusuunnitelmat olivat tässä vaiheessa jo niin hyvässä kuosissa, että voisimme rauhaisin mielin jatkaa vuoden vaihteen tienoilla/alkuvuodesta tosissamme sen Jonkun Toisen kanssa.

Joulukuussa varauksemme otti hoitaakseen seuraavaksi Kilroyn-Minna.
Myös Kilroyn-Minnan kanssa suunnittelu ja viimeisten viilausten tekeminen on sujunut mainiosti.

Kilroyn kautta olemme varanneet kaikki 14 lentoamme sekä majoitukset lukuun ottamatta Filippiinejä, Aussien kahden viikon roadtrippiä sekä yhtä yötä Uudessa-Seelannissa. Filippiinien hotelli on jo omatoimisesti varattu, muut varaukset hoidamme sitten tien päältä.
Olemme myös varanneet useita toureja heidän kauttaan, joista kuulette myöhemmin enemmän reissussa.
Lisäksi vuokrasimme juuri myös auton heidän kauttaan Miamiin! :-)

Kilroyta voimme lämpimästi suositella kaikille samantyyppisestä matkasta haaveileville. Tyypit siellä ovat tosi kivoja ja heistä kaikki ovat reissanneet useissa maanosissa ja kohteissa, joten osaavat todellakin suositella ja selvitellä asioita puolestanne!

Sen lisäksi huippua on se, että olemme saaneet maksaa matkaa oman maksusuunnitelman mukaisesti. Maksusuunnitelmalla tarkoitan tässä sitä, että olemme itse saaneet maksaa halumme/kykymme mukaisesti sitä mukaan kuin olemme pystyneet. Ainoa ehto oli, että matka tulee olla maksettuna ennen lähtöpäivää :-). Ja sehän on maksettu, kummankin osalta! Voihan kihvatti kuinka hienoa! :-)

Matkan suunnittelu ja toteutus on siis kaiken kaikkiaan mennyt todella mutkattomasti muutamia lentomuutoksia lukuun ottamatta. Mutta nekin ovat olleet meille loppujen lopuksi mieluisampia kunhan alkusäikähdyksestä selvittiin. Niin ja sitten ihan erillisen oman blogikirjoituksen voisin kirjoittaa Kiinan suurlähetystöstä liittyen Kiinan viisumihakemuksiin. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Viisumin hakeminen vaati kaiken kaikkiaan 4 käyntikertaa Suurlähetystössä onnistuakseen. Onneksi Jenkki ja Aussi viisumit ovat sähköisiä ja ne oli helposti haettavissa netistä :-)

Suunnittelu on siis vaatinut muutaman tapaamisen Kilroylla, useita sähköposteja agenttien kanssa, jokusen puhelun sekä lukemattomia hihittely-haaveilu-täpinöinti-keskusteluja reissukaverusten kesken. Äärimmäisen helppoa siis!

We must take adventures in order to know where we truly belong. So, you could make a wish or you could make it happen! 

/Erica

3 kommenttia:

  1. Ajattelin alkuperäisestä toivelistasta, että miksi Dubai ( ei se niin erikoinen ole, been there ), mutta sittenhän se lensikin roskiin :)
    Paljonko maksoi tuo matka ?
    Ja paljonko Kilroylla veloitetaan tuosta palvelusta ?
    Olisi upeaa itsekin toteuttaa joskus tuollainen matka: tosin "travelling light" ei oikein kuulu sanavarastooni ..... :)

    VastaaPoista
  2. Meillä on käytännössä yksi lentolippu. Sen lipun hinta oli jotain hieman päälle 3000 euroa. Lentoja siinä on yhteensä 13 ! Kilroylta palvelumaksu tuolle oli 50 euroa.

    Saas nähdä kuinka kevyesti meikäläinen pakkaa .. :D

    VastaaPoista
  3. Ah, niin mahtavankuuloinen suunnitelma!! :-)

    VastaaPoista